I dag har vi fået til opgave, at lave tre plancher hvor vi skal systematisere,
analysere
og fortolke det vi har skrevet om i
praksisfortællingerne:
1. planche = ’Systematik’:
- I skal i gruppen finde frem til de centrale temaer i de fortællinger, som I læste op for hinanden. Først skriver I de forskellige temaer ned på de gule post-it sedler og sætter dem på planchen i vilkårlig orden. I behøves ikke at være enige om alle temaerne.
- Derefter prøver I at se om I kan kategorisere nogle af temaerne. Hvis I fx har 5 sedler, der handler om anerkendende kommunikation, så placerer I dem sammen og giver dem overskriften ’Anerkendende kommunikation’. Måske har I 3 andre sedler, der handler om det stik modsatte: Dem samler I og giver en overskrift fx ’øjeblikke hvor kommunikationen ikke kom i stand´.
- I udvælger nu 3 temaer som I synes er særligt interessante ift. jeres observationer ude i felten og skriver nogle stikord på planchen om, hvorfor I synes temaerne er vigtige ift. den praksis I har besøgt og hvordan de hænger sammen med læringsmålene for modul 2.
2. planche = ’Analyse’:
- Nu skal i gang med at analysere. I vælger nu 1 fortælling som I kunne tænke jer at arbejde videre med på baggrund af de temaer som I har fundet frem til. Det skal altså være en praksisfortælling, som I synes er udfordrende og inspirerende at beskæftige jer med. Begrund jeres valg.
- I skal derefter diskutere følgende spørgsmål og skrive jeres pointer på planchen. I må også gerne bruge modeller, tegne etc. Prøv at tænke på at planchen visuelt gerne må se spændende ud!
- Hvad er det der gør fortællingen interessant, lærerig eller måske ligefrem fængslende?
- Hvad fortæller praksisfortællingen om den udvalgte episode/situation – set fra barnets/brugerens synsvinkel, set fra pædagogens synsvinkel og set fra fortællerens synsvinkel? Hvad foregår der?
- Hvilken teori har I haft på modul 2 som I kan forbinde med fortællingen?
- Hvilken vinkel på kommunikation er denne fortælling udtryk for?
- Har I andre praksisfortællinger i gruppen, hvor I kan få øje på lignende situationer?
3. planche = ’Fortolkning’
Det udsnit af virkeligheden fra den pædagogiske praksis som
fortællingen er udtryk for, skal I nu arbejde med at
fortolke ift. jeres filmprojekt.
Den sidste planche skal I altså se som en brainstorm over praksisfortællingen som et evt. tema for jeres film. I skal nu arbejde videre med fortællingen og evt. gøre den eksemplarisk. Det betyder at fortællingen sagtens kan antage nye former – I må gerne ’lege’ med den.
Den sidste planche skal I altså se som en brainstorm over praksisfortællingen som et evt. tema for jeres film. I skal nu arbejde videre med fortællingen og evt. gøre den eksemplarisk. Det betyder at fortællingen sagtens kan antage nye former – I må gerne ’lege’ med den.
- Overvej først: Hvad har vi lært af praksisfortællingen og temaerne fra planche 1? Nye perspektiver? Nye erkendelser? Noget som vi ikke var opmærksomme på inden feltarbejdet?
- Hvad repræsenterer fortællingen for os, som vi synes er væsentligt ift. professionel kommunikation i praksis?
- Skriv og tegn: Hvorfor ville det være interessant for andre pædagogstuderende at se denne praksisfortælling som en film?
- Hvilken atmosfære og hvilke stemninger, følelser og detaljer skulle filmen formidle og vise? Skal der også i filmen være en fortæller? Hvem skulle ’fortælleren’ i så fald være? Gennem hvis øjne ser vi situationen eller hvem tilhører stemmen, der fortæller os, hvad der foregår?
- Hvilken central problemstilling vedr. kommunikation skal være filmens omdrejningspunkt?
- Hvilket budskab vil I gerne have frem ved at vise filmen? Hvilken faglig debat vil I gerne skabe?
- Pædagogger der blogger



Hold da op. Det ser bare så dejligt ud med alt den kreativitet I har i gruppen. Blod der drypper ned af plancher og brug af farver I jeres tekster her på bloggen. Så dejligt at se!
SvarSletVi synes, at I formår at fange os som læsere, når I bruger billeder til at illustrere jeres arbejde.
Vi så under jeres "feltstudie"- punkt at I har tænkt jer, at skrive hvor I har været henne og hvad I har oplevet. Det lyder rigtigt spændende, at I formår at gøre dette selvom I er underlagt tavshedspligt.
Masser af kys, kram og knus fra gruppe 3 <33 Peace
Hej gruppe 3!
SvarSletFedt i synes godt om vores blog :P
Ift. vores punkt "Feltstudie" tænker vi ikke at nævne navnene på stederne vi har været henne, men om vi har været i en børnehave, dus, på en skole osv. Derudover vil vi nævne nogle af de fortællinger vi har med os hjem.
- Håber det giver mening og giver svar.
- Pædagogger der blogger
Hejsa!
SvarSlet- Fedt at i har lagt jeres plancher ind om jeres praksisfortællinger, der er struktur over det, og det er nemt og læseligt, samt overskueligt at gå i krig med - dog er selve placherne måske lidt ulæselig, men ellers super fedt indlæg!
- Gruppe 5.
Hej pædagog der blogger!
SvarSletVi er helt vilde med jeres flotte, kreative billeder. Det gør at bloggen er mere interessant og fanger os som læsere. Derudover er det en rigtig god idé at forklare systematisk hvad de forskellige plancher omhandler.
- Gruppe 6.
Kære gruppe 1
SvarSletJeres opslag fra d. 30/10 ser som sædvanligt rigtig godt ud. Dog skal det siges at noget af det håndskrevne på jeres plancher på jeres billeder kan være lidt utydeligt og svært at læse. Har i overvejet andre måder at slå det op eller gøre det mere tydeligt for læserne?
Hilsen gruppe 2 :D