torsdag den 5. november 2015

Professionel kærlighed

Vi har i dag haft om professionel kærlighed og har svaret på portfoliospørgsmålene: 
Lige kort om professionel kærlighed, så handler det om at have sine følelser med i ens arbejde og hvilke overvejelser der ligger bag. 

Portfoliospørgsmål
Hvordan hænger ’kærlighed’ - som en del af den pædagogiske praksis - sammen med ’den samspillende atmosfære’? (Se evt. Birk Sørensen s.38)
Idet kærlighed er en bevidst del af det pædagogiske arbejde og det fungere på stedet, kan man sige at der vil opstå en samspilende atmosfære som er den tætte relation og man er på lige fod med børnene dvs. Der er symmetri. 
Hvordan udvikles relationer (kontaktbegrebet)?
Der er rigtig mange faktorer der spiller ind for at udvikle relationer. Relationer kan b.la. Starte som kontakt man har til en person og som udvikler sig gennem nærvær, lære hinanden at kende og knytter et bånd.
Derudover kan relationer også ophører fx i en børnehave, dus/SFO, skole osv.  


Hvorfor er det vigtigt som menneske at opleve sig elsket og værdsat – også i relationen mellem barn/bruger og professionel? 
Her vil vi inddrage nogle af de citater som vi har haft i undervisningen i dag:
  1. "Mentalisering er evnen til at se og forstå sin egen og andres adfærd som udtryk for indre mentale tilstande"
  2. "Den dominerende opfattelse indenfor moderne udviklingspsykologi er, at barnets udvikling af et selv først og fremmest er forankret i en social kontekst"
  3. Bygger på barnets relationserfaringer med andre.
Disse tre finder vi vigtige fordi er med til at beskrive hvorfor det er vigtigt og blive elsket/værdsat. Vi behøver en anerkendelse og en følelse af at vi kan bruges til noget og har en plads i samfundet for ikke psykisk og fysik gå ned altså ikke længere og have lyst på livet. 

- Pædagogger der blogger 

mandag den 2. november 2015

Opsummering 30/10 2015

I dag har vi fået til opgave, at lave tre plancher hvor vi skal systematisere, analysere og fortolke det vi har skrevet om i praksisfortællingerne: 

1. planche = ’Systematik’:
  • I skal i gruppen finde frem til de centrale temaer i de fortællinger, som I læste op for hinanden. Først skriver I de forskellige temaer ned på de gule post-it sedler og sætter dem på planchen i vilkårlig orden. I behøves ikke at være enige om alle temaerne.
  • Derefter prøver I at se om I kan kategorisere nogle af temaerne. Hvis I fx har 5 sedler, der handler om anerkendende kommunikation, så placerer I dem sammen og giver dem overskriften ’Anerkendende kommunikation’. Måske har I 3 andre sedler, der handler om det stik modsatte: Dem samler I og giver en overskrift fx ’øjeblikke hvor kommunikationen ikke kom i stand´.
  • I udvælger nu 3 temaer som I synes er særligt interessante ift. jeres observationer ude i felten og skriver nogle stikord på planchen om, hvorfor I synes temaerne er vigtige ift. den praksis I har besøgt og hvordan de hænger sammen med læringsmålene for modul 2.


2. planche = ’Analyse’:
  • Nu skal i gang med at analysere. I vælger nu 1 fortælling som I kunne tænke jer at arbejde videre med på baggrund af de temaer som I har fundet frem til. Det skal altså være en praksisfortælling, som I synes er udfordrende og inspirerende at beskæftige jer med. Begrund jeres valg.
  • I skal derefter diskutere følgende spørgsmål og skrive jeres pointer på planchen. I må også gerne bruge modeller, tegne etc. Prøv at tænke på at planchen visuelt gerne må se spændende ud!
  • Hvad er det der gør fortællingen interessant, lærerig eller måske ligefrem fængslende?
  • Hvad fortæller praksisfortællingen om den udvalgte episode/situation – set fra barnets/brugerens synsvinkel, set fra pædagogens synsvinkel og set fra fortællerens synsvinkel? Hvad foregår der?
  • Hvilken teori har I haft på modul 2 som I kan forbinde med fortællingen?
  • Hvilken vinkel på kommunikation er denne fortælling udtryk for?
  • Har I andre praksisfortællinger i gruppen, hvor I kan få øje på lignende situationer?


3. planche = ’Fortolkning’
Det udsnit af virkeligheden fra den pædagogiske praksis som fortællingen er udtryk for, skal I nu arbejde med at fortolke ift. jeres filmprojekt.
Den sidste planche skal I altså se som en brainstorm over praksisfortællingen som et evt. tema for jeres film. I skal nu arbejde videre med fortællingen og evt. gøre den eksemplarisk. Det betyder at fortællingen sagtens kan antage nye former – I må gerne ’lege’ med den.
  • Overvej først: Hvad har vi lært af praksisfortællingen og temaerne fra planche 1? Nye perspektiver? Nye erkendelser? Noget som vi ikke var opmærksomme på inden feltarbejdet?
  • Hvad repræsenterer fortællingen for os, som vi synes er væsentligt ift. professionel kommunikation i praksis?
  • Skriv og tegn: Hvorfor ville det være interessant for andre pædagogstuderende at se denne praksisfortælling som en film?
  • Hvilken atmosfære og hvilke stemninger, følelser og detaljer skulle filmen formidle og vise? Skal der også i filmen være en fortæller? Hvem skulle ’fortælleren’ i så fald være? Gennem hvis øjne ser vi situationen eller hvem tilhører stemmen, der fortæller os, hvad der foregår?
  • Hvilken central problemstilling vedr. kommunikation skal være filmens omdrejningspunkt?
  • Hvilket budskab vil I gerne have frem ved at vise filmen? Hvilken faglig debat vil I gerne skabe?


- Pædagogger der blogger