Vi har i dag haft om professionel kærlighed og har svaret på portfoliospørgsmålene:
Lige kort om professionel kærlighed, så handler det om at have sine følelser med i ens arbejde og hvilke overvejelser der ligger bag.
Portfoliospørgsmål
Hvordan hænger ’kærlighed’ - som en del af den pædagogiske
praksis - sammen med ’den samspillende atmosfære’? (Se evt. Birk Sørensen s.38)
Idet kærlighed er en bevidst del af det pædagogiske arbejde
og det fungere på stedet, kan man sige at der vil opstå en samspilende
atmosfære som er den tætte relation og man er på lige fod med børnene dvs. Der
er symmetri.
Hvordan udvikles relationer (kontaktbegrebet)?
Der er rigtig mange faktorer der spiller ind for at udvikle relationer. Relationer kan b.la. Starte som kontakt man har til en person og som udvikler sig gennem nærvær, lære hinanden at kende og knytter et bånd.
Derudover kan relationer også ophører fx i en børnehave, dus/SFO, skole osv.
Der er rigtig mange faktorer der spiller ind for at udvikle relationer. Relationer kan b.la. Starte som kontakt man har til en person og som udvikler sig gennem nærvær, lære hinanden at kende og knytter et bånd.
Derudover kan relationer også ophører fx i en børnehave, dus/SFO, skole osv.
Hvorfor er det vigtigt som menneske at opleve sig elsket og
værdsat – også i relationen mellem barn/bruger og professionel?
Her vil vi inddrage nogle af de citater som vi har haft i
undervisningen i dag:
- "Mentalisering er evnen til at se og forstå sin egen og andres adfærd som udtryk for indre mentale tilstande"
- "Den dominerende opfattelse indenfor moderne udviklingspsykologi er, at barnets udvikling af et selv først og fremmest er forankret i en social kontekst"
- Bygger på barnets relationserfaringer med andre.
- Pædagogger der blogger


