Styrker og svagheder

Opdatering pr. 23.11.2015
Igennem vores gruppearbejde i dette modul er vi blevet mere bevidste omkring vores styrker og svagheder i forholdhold til det pædagogiske arbejde. Vi har hver især kunne bruge vores styrker og svagheder til at forbedre vores kommunikation, og tænker derfor mere over hvordan vi fremstår udadtil, samt reflekterer mere over måden vi og andre kommunikerer på. Ved at være opmærksomme på vores kommunikation, kan vi begynde at bruge det som et redskab, som en integreret del af os, da vi også bruger det når vi har fri og på arbejde, og ikke kun i forbindelse med studiet. 

Melena
Beskriv dine egne styrker og dine udfordringer i den anerkendende kommunikation?
Jeg er god til at lytte og sætte mig ind i andres situationer så godt som muligt.
Dog kan jeg godt holde mig lidt tilbage og måske virke lukket og genert, da jeg tit sidder med krydsede arme. Dette er især hvis jeg lige har mødt folk, da jeg åbner mig meget mere op når man lærer mig at kende.

Beskriv hvordan du vil udvikle din anerkendende tilgang?
Jeg vil prøve at virke mere anerkendende over for andre, når jeg snakker med og lytter til dem. Jeg vil også prøve at fremstå mere åben og imødekommende.

Hvad er dine personlige mål i dette modul?
Jeg vil så vidt muligt prøve at virke mere åben og glad udad til også, så folk får lyst til at snakke med mig. Jeg vil prøve at tænke over hvordan jeg viser mig frem som person, og finde ud af om jeg selv har lyst til at møde mig.

Ida
Beskriv dine egne styrker og dine udfordringer i den anerkendende kommunikation?
Jeg er meget pligtopfyldende og vil altid gå rigtig langt for en gruppe (vel og mærke hvis der er en anerkendelse af det arbejde jeg så yder) – hvilket både kan være en styrke og en udfordring.
Jeg har svært ved at sige tingene som de er - kan godt lide og pakke tingene ind.
Jeg har svært ved at anerkende personer, som ikke gør en indsat (især gruppearbejde) --> Her kunne jeg godt ønske at få/udvikle nogle redskaber, som gør jeg alligevel kan få et samarbejde op at køre, for det kan man jo sagtens komme ud for.

Beskriv hvordan du vil udvikle din anerkendende tilgang?
Synes det er svært at sige præcist hvordan, men tænker da at jeg vil bruge gruppen/vores blog og min individuelle portfolio som redskabe, til og udvikle en mere anerkedende tilgang til tingene. Dvs. Gennem logbog vil jeg i det skrevne kunne se en udvikling i det jeg/vi skriver over tid, da jeg ikke tænker det er noget der sker fra den ene dag til den anden. 

Hvad er dine personlige mål i dette modul?
Jeg vil gerne blive bedre til og indgå i rollen som pædagog på en anerkendende måde, hvor jeg tænker at gruppen, bloggen, undervisningen og portfolioarbejdet skal være med til at udvikle dette. 

Martin
Beskriv dine egne styrker og dine udfordringer i den anerkendende kommunikation?
Jeg er god til at lytte og give plads til andres meninger og holdninger, hvis jeg har en dårlig dag
er jeg også god til at melde ud, så folk har forståelse for dårligt humør, manglende engagement, eller hvordan det nu måtte påvirke mig.
I nogle tilfælde kan jeg have svært ved at holde øjenkontakten i længere tid, det er ikke noget jeg har tænkt mig at arbejde med, men er dog opmærksom på det. Hvis en person fortæller mig noget som egentlig ikke har min interesse,  har jeg en tendens til ikke rigtigt at lytte efter hvad der bliver fortalt.

Beskriv hvordan du vil udvikle din anerkendende tilgang?
Som jeg ser det er det en egenskab der skal udvikles og ikke noget der sker fra dag til dag, men ved at være opmærksom på hvordan jeg kommunikere vil jeg med tiden blive mere bevidst omkring det.

Hvad er dine personlige mål i dette modul?
Da jeg ofte har fået af vide at jeg ser sur ud, til trods for jeg ikke er det, men bare er sådan jeg ser ud, vil jeg prøve at være mere opmærksom på hvilken udstråling jeg har og hvad signal det sender.

Kelley
Beskriv dine egne styrker og dine udfordringer i den anerkendende kommunikation?
Jeg er god til at lytte til andre og anerkende deres problem og sætte mig i deres situation. Jeg er god til og sige til når jeg har selv misforstået noget og tager fejl. Jeg er god til og siger min mening og ikke er bange for og sige det højt. Jeg er også god til at gøre folk opmærksomme på at mit hoved til, tider fungerer en smule anderledes grundet mit ADHD, men ved netop at gøre opmærksom på dette udvider jeg folks forståelseshorisont omkring mig, og på den måde prøver jeg at mindske misforståelser i kommunikationen.
Da jeg har kommunikationsforstyrrelse, er jeg dårlig til og høre efter når jeg diskuterer. Jeg har nemt ved, at misforstå folk og overfortolker/analysere dem/tingene for meget.

Beskriv hvordan du vil udvikle din anerkendende tilgang?
Min udfordringer i modul 2 er, at jeg skal arbejder med min svagheder, da den er et stort problem nogle gang. For at opnå det, skal jeg går dybt ind i teorien omkring kommunikation og forstå den og forstå teorien bag. Det ville sige at jeg skal finde nogle redskaber for mig selv, til når jeg skal ud og arbejde i virkeligheden.

Hvad er dine personlige mål i dette modul?
Min personlig mål er, at jeg gerne vil være bedre til og kommunikere uden at skabe problemer eller lave et problem som ikke var der fra starten. Jeg vil gerne udvikler mig med min kommunikations måde og den måde jeg kommunikere på. For at opnå det, skal jeg lade være med at fortolke alting for meget, og tænke over ting som ikke er der.

Damir
Beskriv dine egne styrker og dine udfordringer i den anerkendende kommunikation? 
Mine styrker i forhold til den anerkendende kommunikation er at jeg er god til at lytte til hvad det er folk har at sige og vise dem at jeg lytter ved at være interesseret i det når de taler. Jeg giver folk lov til at komme med deres mening inden jeg afbryder.
Mine udfordringer er nok at jeg har en tildens til at afbryde eller snakke i munden på andre og blive ved med at tale indtil de andre tier stille og lytter til hvad jeg har at sige, derudover har jeg en tildens til at være ligeglad med folks meninger hvis det er jeg føler at vi ikke kommer videre, for så skriver jeg det ned jeg lige synes eller har opfanget fra de andre.
En anden udfordring er at jeg ikke er god til øjenkontakt når folk snakker til mig, jeg føler nemt at det kan blive akavet hvis folk stirrer i ens øjne imens man snakker og omvendt.

Beskriv hvordan du vil udvikle din anerkendende tilgang?
Jeg vil nok udvikle min anerkende tilgang ved at være opmærksom på mine svagheder og styrker når det er jeg kommunikere med nogen. Jeg vil prøve at sætte mine svagheder på prøve ved fx at holde øjenkontakten i længere tid.

Hvad er dine personlige mål i dette modul?
Mine personlige mål i dette modul er at få mere viden om hvad god kommunikation er og tage det i brug. Derudover vil jeg meget gerne forbedre mig personligt ved at være bevidst om hvad det er jeg gør når jeg kommunikere med andre som kan irritere dem, og hvad skal jeg blive ved med. Jeg vil gerne flytte mine grænser lidt som fx det med at holde øjenkontakt når jeg snakker til nogen, hvilket er svært for mig.

I gruppen:
Hvordan kan I støtte hinanden?
Være ærlige og bevidste om hinandens styrker og udfordringer.
Måske engang imellem lige tage det op på gruppen og lave en evaluering af hinanden og hvordan gruppearbejdet udvikler/ikke udvikler sig

Hvordan evaluerer I?
Være bevidste om de signaler vi udsender i forhold til vores kommunikation. Løbende vil vi på bloggen evaluere på hinanden ift. de udfordringer og styrker vi hver især har.

1 kommentar:

  1. Hej.

    Rigtig godt blog indlæg. Interessant at læse, da man kommer tættere på hvem i er som personer. Dejligt at i er ærlige og ikke pakker tingene ind. Derudover er det fedt, at i hen af vejen vil evaluere på hinanden, så i kan hjælpe hinanden med forskellige svagheder og styrker.

    mvh
    Gruppe 5.

    SvarSlet