torsdag den 5. november 2015

Professionel kærlighed

Vi har i dag haft om professionel kærlighed og har svaret på portfoliospørgsmålene: 
Lige kort om professionel kærlighed, så handler det om at have sine følelser med i ens arbejde og hvilke overvejelser der ligger bag. 

Portfoliospørgsmål
Hvordan hænger ’kærlighed’ - som en del af den pædagogiske praksis - sammen med ’den samspillende atmosfære’? (Se evt. Birk Sørensen s.38)
Idet kærlighed er en bevidst del af det pædagogiske arbejde og det fungere på stedet, kan man sige at der vil opstå en samspilende atmosfære som er den tætte relation og man er på lige fod med børnene dvs. Der er symmetri. 
Hvordan udvikles relationer (kontaktbegrebet)?
Der er rigtig mange faktorer der spiller ind for at udvikle relationer. Relationer kan b.la. Starte som kontakt man har til en person og som udvikler sig gennem nærvær, lære hinanden at kende og knytter et bånd.
Derudover kan relationer også ophører fx i en børnehave, dus/SFO, skole osv.  


Hvorfor er det vigtigt som menneske at opleve sig elsket og værdsat – også i relationen mellem barn/bruger og professionel? 
Her vil vi inddrage nogle af de citater som vi har haft i undervisningen i dag:
  1. "Mentalisering er evnen til at se og forstå sin egen og andres adfærd som udtryk for indre mentale tilstande"
  2. "Den dominerende opfattelse indenfor moderne udviklingspsykologi er, at barnets udvikling af et selv først og fremmest er forankret i en social kontekst"
  3. Bygger på barnets relationserfaringer med andre.
Disse tre finder vi vigtige fordi er med til at beskrive hvorfor det er vigtigt og blive elsket/værdsat. Vi behøver en anerkendelse og en følelse af at vi kan bruges til noget og har en plads i samfundet for ikke psykisk og fysik gå ned altså ikke længere og have lyst på livet. 

- Pædagogger der blogger 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar