Hvorfor er børns
egne initiativer vigtige ift. deres leg og læring?
- De lære og udforske verden
- Skaber deres egen identitet/selvstændighed gennem leg
- Spejler hinanden
- Kende børnene, hvad er inde lige nu børneperspektiv
- Medindflydelse
Hvilke
følelsesmæssige forudsætninger er vigtige for børns leg og læring?
- At der en tryg sammenspillende atmosfære
- Anerkendelse/nærvær
- Toneleje
- At "legen" også har regler og rammer - en forståelse for hvad de må og ikke må.
- Medindflydelse
Hvad
karakteriserer en samspillende atmosfære?
- Mild, rolig og støttende samtaletone.
- Børneagtig melodi - toneleje (udstråler)
- Medindflydelse fra børnenes side
- Afslappethed overfor børnenes ’grænseoverskridelser’ – tiltro til børnene.
Hvordan kan du/I
som pædagoger bidrage til en samspillende atmosfære – herunder
kommunikationen?
- Være imødekommende og anerkendende overfor børnene
- Sætte os ind i hvad der er inde i børnekulturen
- Slip kontrollen og have tiltro til børnene
- Gå med i legen på deres præmisser
- Lade børnene udforske og være nysgerrige
Hvordan kan du/I
som pædagoger hindre en
samspillende atmosfære – herunder kommunikationen?
- Ved at være kontrollerede og ikke anerkendende
- Kommanderende toneleje
- Negativ attitude (gestik/mimik)
- Dårlig stemning mellem pædagogerne indbyrdes
- Børnene får ikke lov at være nysgerrige og tage initiativ
- Pædagogger der blogger
Ingen kommentarer:
Send en kommentar