mandag den 26. oktober 2015

Portfoliopørgsmål 22/10 2015

Hvorfor er børns egne initiativer vigtige ift. deres leg og læring?
  • De lære og udforske verden
  • Skaber deres egen identitet/selvstændighed gennem leg
  • Spejler hinanden
  • Kende børnene, hvad er inde lige nu børneperspektiv
  • Medindflydelse

Hvilke følelsesmæssige forudsætninger er vigtige for børns leg og læring?
  • At der en tryg sammenspillende atmosfære
  • Anerkendelse/nærvær
  • Toneleje
  • At "legen" også har regler og rammer - en forståelse for hvad de må og ikke må.
  • Medindflydelse 

Hvad karakteriserer en samspillende atmosfære?
  • Mild, rolig og støttende samtaletone.
  • Børneagtig melodi - toneleje (udstråler)
  • Medindflydelse fra børnenes side
  • Afslappethed overfor børnenes ’grænseoverskridelser’ – tiltro til børnene.

Hvordan kan du/I som pædagoger bidrage til en samspillende atmosfære – herunder kommunikationen?
  • Være imødekommende og anerkendende overfor børnene
  • Sætte os ind i hvad der er inde i børnekulturen
  • Slip kontrollen og have tiltro til børnene
  • Gå med i legen på deres præmisser
  • Lade børnene udforske og være nysgerrige
     
Hvordan kan du/I som pædagoger hindre  en samspillende atmosfære – herunder kommunikationen?

  • Ved at være kontrollerede og ikke anerkendende
  • Kommanderende toneleje
  • Negativ attitude (gestik/mimik)    
  • Dårlig stemning mellem pædagogerne indbyrdes
  • Børnene får ikke lov at være nysgerrige og tage initiativ

- Pædagogger der blogger 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar