Refleksionsspørgsmål - Barnet sproglige udvikling
Drøft de observationer I har gjort
ift. sprogudvikling og sprogstimulering i pædagogisk praksis.
=> Hvilke erfaringer
har I ift. sprogudvikling?
- Digitale medier - i form af læring af forskellige sprog.
- Brætspil - lære og identificere forskellige ord
=> Har I erfaringer
ift. sprogstimulerende aktiviteter?
- Ida havde et børnehold
til dans/bevægelse hvor de legede forskellige lege fx dyre-leg: Det går ud på
at en masse kort er blandet i midten og disse dyr skal nu tilbage i deres bur
sammen med andre dyr af samme slags.
--> børnene lære om de
forskellige dyr, hvordan de ser ud, hvad de siger og hvordan de bevæger sig.
=> Har I erfaringer med
børn/borgere med særlige sproglige udfordringer?
- 2 sprogene børn, hvor der bliver snakket to forskellige sprog
- Specialundervisning - i fx læsning og skrivning.
- Udvekslingstuderende
Portfoliospørgsmål - Barnet sproglige udvikling (forsat)
Planlæg med udgangspunkt i de gode råd ift. sprogstimulering i dagligdagen en sprogstimulerende aktivitet:
- Anvend kompetencehjulet
=> Vælg en målgruppe på daginstitutionsområdet
Vi vælger de små børnehavebørn omkring 2 år, det som ifølge tabel 2.2 hedder sprogligudviklingstrin - overgangssprog.
=> Undersøg ud fra tabel 2.3 (s. 13 i PDF) hvilke sproglige kompetencer børn i den pågældende alder er ved at udvikle.
- Børnene i alderen 2 år er ved at udvikle kompetencerne:
Planlæg med udgangspunkt i de gode råd ift. sprogstimulering i dagligdagen en sprogstimulerende aktivitet:
- Anvend kompetencehjulet
=> Vælg en målgruppe på daginstitutionsområdet
Vi vælger de små børnehavebørn omkring 2 år, det som ifølge tabel 2.2 hedder sprogligudviklingstrin - overgangssprog.
=> Undersøg ud fra tabel 2.3 (s. 13 i PDF) hvilke sproglige kompetencer børn i den pågældende alder er ved at udvikle.
- Børnene i alderen 2 år er ved at udvikle kompetencerne:
- Syntaktisk (begynde at sige sammenhængende sætninger)
- Morfologisk (lære flertalsbøjninger eller datidsbøjninger idet
børnene nu har mange navneord og udsagnsord at bruge af)
- Hvis børnene er lagt fremme kan skriftsproglig kompetence (begynde
at forstå det skrevne) være begyndende.
=> Planlæg med en
sprogstimulerende aktivitet med udgangspunkt i den viden om børn og sprog som i
har tilegnet jer.
Vi har valgt et vendespil, hvor der er billeder
af dyr og ting, hvor der under billedet står
ordet. Derudover kan der spørges hvad siger hunden og bilen.
Aktiviteten kan bygges
videre på, så børnene skal lave deres egne kort og lære at skrive ordet på den
ting de har valgt. Dette ender så ud i et nyt vendespil børnene selv har lavet.
Forslag til andre måder at
udvikle spillet på:
- Lave temaer fx jul
- Ud fra interesser fx pokémon
Der er ingen grænser for
hvad man kan bruge noget så simpelt som et vendespil til - Keep it simple
stupid
Denne aktivitet rammer stort set alle de gode råd ift. Sprogstimulering i dagligdagen.
Vær opmærksom på at aktiviteten skal være gribende for børnene jf. jeres viden om børnekultur (hvad er børn optaget af).
De erfaringer vi har gjort os, siger os at børn elsker og være i en fantasi verden hvor der er plads til indlevelse. Ting skal være opbygget af en historie gennem leg.
Fx et kæmpe hit især blandt piger er Disney eventyret "Frozen" som er baseret på HC. Andersens eventyr om "Snedronningen".
Refleksionsspørgsmål - Tosprogede børn
Refleksionsspørgsmål - Tosprogede børn
Diskuter og giv konkret bud på en
sprogstimulerende aktivitet, der efter jeres vurdering fungerer særlig godt i
forhold til tosprogede.
=> Hvilke sproglige
kompetencer skal der særligt fokuseres på og hvordan?
Vi tænker det her er vigtigt og tænke på målgruppen,
da jo ældre børnene er jo længere tid/svære vil det være og lære fx det danske
sprog. Der er stor forskel på om barnet er født i DK eller om det kommer her
til som 4-5 årig.
- Vi tager her samme målgruppe som før, 2 årige som er født i DK men
har forældre som snakker et andet sprog.
Særlig fokus ift. Sproglige
kompetencer: => Anvend Kjertmanns tabeller
- Syntaktiske (opbygning af sætninger) --> vigtigt ift. At
udtrykke sig
- Kommunikativ (udveksling af informationer og følelser ) - gøre sig
forståelig, noget som skal bruges hele livet igennem. Derfor en vigtig kompetence da den hele tiden skal bruges og
udvikles.
- De danske sproglyde tabel 2.4 - idet der skal være fokus på korrekt
udtale, tydelig udtalelse og "overdrivelse" af lyd-udtalelse.
--> Altså det er vigtigt at
have "styr" på/mestre det
danske sprog inden skolestart jo dermed større succes igennem
livet/studietid
Portfoliospørgsmål - Ungdomskultur og unges sporg
På baggrund af Jørgensen, Quist og
Halses udsagn, hvordan vil I som pædagoger så forholde jer til de unges
sprog?
Sproget udvikler sig i takt med samfundet også gør det - især ift. Teknologien. Som pædagoger tænker vi, at det er en naturlig udvikling som i vores øjne ikke er noget problem.
Sproget udvikler sig i takt med samfundet også gør det - især ift. Teknologien. Som pædagoger tænker vi, at det er en naturlig udvikling som i vores øjne ikke er noget problem.
I lever i et pluralistisk samfund hvor vi indgår i forskellige relationer/systemer,
hvor der bruges forskelligt sprog og kommunikationsformer bl.a. Præget af
omgangskræs og den givne kultur.
Giv konkrete bud på hvordan I vil
praktisere dette.
=> Inddrag gerne praksiseksempler
=> Inddrag gerne praksiseksempler
Vi vil ikke gå ind og ændre på sproget og bruges
der slang som man/vi ikke forstår må vi spørge ind og anerkende dette, samt udvide vores forslåetseshorisont.
Hvilke særlige aktiviteter med fokus
på sprog kunne der igangsættes? Anvend gerne didaktiske modeller
Målgruppen er her folkeskolebørn i 7-8
klasse.
Den didaktiske model skal bruges som en
læringsproces/redskab i form af en opgave eleverne får.
I opgaven skal eleverne bruge modellen til og beskrive/"forske" i hvordan sproget er i dag, og hvordan det har ændret sig ift. bare for ca. 50 år siden.
I opgaven skal eleverne bruge modellen til og beskrive/"forske" i hvordan sproget er i dag, og hvordan det har ændret sig ift. bare for ca. 50 år siden.
Forslag
til fokusemner:
- Forskel i tiltalen til voksne i dag og for x-antal år siden
- "Kæft, trit og retning" til i dag "Diskussioner/refleksioner"
- Brugen af sproget generelt fx analyse af film (evt. Inddrag journalisten der siger "du" til dronningen som eks.)
- Pædagogger der blogger
- Forskel i tiltalen til voksne i dag og for x-antal år siden
- "Kæft, trit og retning" til i dag "Diskussioner/refleksioner"
- Brugen af sproget generelt fx analyse af film (evt. Inddrag journalisten der siger "du" til dronningen som eks.)
- Pædagogger der blogger
Ingen kommentarer:
Send en kommentar