onsdag den 21. oktober 2015

Arbejdsspørgsmål 19/10 2015


Refleksionsspørgsmål - Barnet sproglige udvikling  
Drøft de observationer I har gjort ift. sprogudvikling og sprogstimulering i pædagogisk praksis.
=> Hvilke erfaringer har I ift. sprogudvikling?
- Digitale medier - i form af læring af forskellige sprog.  
- Brætspil - lære og identificere forskellige ord
=> Har I erfaringer ift. sprogstimulerende aktiviteter?
- Ida havde et børnehold til dans/bevægelse hvor de legede forskellige lege fx dyre-leg: Det går ud på at en masse kort er blandet i midten og disse dyr skal nu tilbage i deres bur sammen med andre dyr af samme slags. 
--> børnene lære om de forskellige dyr, hvordan de ser ud, hvad de siger og hvordan de bevæger sig.
=> Har I erfaringer med børn/borgere med særlige sproglige udfordringer?
- 2 sprogene børn, hvor der bliver snakket to forskellige sprog 
- Specialundervisning - i fx læsning og skrivning. 
- Udvekslingstuderende

Portfoliospørgsmål - Barnet sproglige udvikling (forsat)
Planlæg med udgangspunkt i de gode råd ift. sprogstimulering i dagligdagen en sprogstimulerende aktivitet: 
- Anvend kompetencehjulet

=> Vælg en målgruppe på daginstitutionsområdet
Vi vælger  de små børnehavebørn omkring 2 år, det som ifølge  tabel 2.2 hedder sprogligudviklingstrin - overgangssprog.

=> Undersøg ud fra tabel 2.3 (s. 13 i PDF) hvilke sproglige kompetencer børn i den pågældende alder er ved at udvikle.
- Børnene i alderen 2 år er ved at udvikle kompetencerne:
- Syntaktisk (begynde at sige sammenhængende sætninger)
- Morfologisk (lære flertalsbøjninger eller datidsbøjninger idet børnene nu har mange navneord og udsagnsord at bruge af)
- Hvis børnene er lagt fremme kan skriftsproglig kompetence (begynde at forstå det skrevne) være begyndende.  

=> Planlæg med en sprogstimulerende aktivitet med udgangspunkt i den viden om børn og sprog som i har tilegnet jer.
Vi har valgt et vendespil, hvor der er billeder af dyr og ting, hvor der under billedet står  ordet. Derudover kan der spørges hvad siger hunden og bilen.
Aktiviteten kan bygges videre på, så børnene skal lave deres egne kort og lære at skrive ordet på den ting de har valgt. Dette ender så ud i et nyt vendespil børnene selv har lavet.

Forslag til andre måder at udvikle spillet på:
- Lave temaer fx jul
- Ud fra interesser fx pokémon
Der er ingen grænser for hvad man kan bruge noget så simpelt som et vendespil til - Keep it simple stupid   

Denne aktivitet rammer stort set alle de gode råd ift. Sprogstimulering i dagligdagen. 

Vær opmærksom på at aktiviteten skal være gribende for børnene jf. jeres viden om børnekultur (hvad er børn optaget af).
De erfaringer vi har gjort os, siger os at børn elsker og være i en fantasi verden hvor der er plads til indlevelse. Ting skal være opbygget af en historie gennem leg. 
Fx et kæmpe hit især blandt piger er Disney eventyret "Frozen" som er baseret på HC. Andersens eventyr om "Snedronningen".  

Refleksionsspørgsmål - Tosprogede børn  
Diskuter og giv konkret bud på en sprogstimulerende aktivitet, der efter jeres vurdering fungerer særlig godt i forhold til tosprogede.

=> Hvilke sproglige kompetencer skal der særligt fokuseres på og hvordan?
Vi tænker det her er vigtigt og tænke på målgruppen, da jo ældre børnene er jo længere tid/svære vil det være og lære fx det danske sprog. Der er stor forskel på om barnet er født i DK eller om det kommer her til som 4-5 årig.
- Vi tager her samme målgruppe som før, 2 årige som er født i DK men har forældre som snakker et andet sprog. 

Særlig fokus ift. Sproglige kompetencer: => Anvend Kjertmanns tabeller
 Syntaktiske (opbygning af sætninger) --> vigtigt ift. At udtrykke sig
 Kommunikativ (udveksling af informationer og følelser ) - gøre sig forståelig, noget som skal bruges hele livet igennem. Derfor en vigtig  kompetence da den hele tiden skal bruges og udvikles.
De danske sproglyde tabel 2.4 - idet der skal være fokus på korrekt udtale, tydelig udtalelse og "overdrivelse" af lyd-udtalelse.  
--> Altså det er vigtigt at have "styr" på/mestre  det danske sprog inden skolestart jo dermed større succes igennem livet/studietid   

Portfoliospørgsmål - Ungdomskultur og unges sporg 
På baggrund af Jørgensen, Quist og Halses udsagn, hvordan vil I som pædagoger så forholde jer til de unges sprog?
Sproget udvikler sig i takt med samfundet også gør det - især ift. Teknologien. Som pædagoger tænker vi, at det er en naturlig udvikling som i vores øjne ikke er noget problem. 
I lever i et pluralistisk samfund hvor vi indgår i forskellige relationer/systemer, hvor der bruges forskelligt sprog og kommunikationsformer bl.a. Præget af omgangskræs og den givne kultur. 

Giv konkrete bud på hvordan I vil praktisere dette.
=> Inddrag gerne praksiseksempler
Vi vil ikke gå ind og ændre på sproget og bruges der slang som man/vi ikke forstår må vi spørge ind  og anerkende dette, samt udvide vores forslåetseshorisont. 

Hvilke særlige aktiviteter med fokus på sprog kunne der igangsættes? Anvend gerne didaktiske modeller
Målgruppen er her folkeskolebørn i 7-8 klasse. 
Den didaktiske model skal bruges som en læringsproces/redskab i form af en opgave eleverne får.
I opgaven skal eleverne bruge modellen til og beskrive/"forske" i hvordan sproget er i dag, og hvordan det har ændret sig ift. bare for ca. 50 år siden.

Forslag til fokusemner:
- Forskel i tiltalen til voksne i dag og for x-antal år siden
- "Kæft, trit og retning" til i dag "Diskussioner/refleksioner" 
- Brugen af sproget generelt fx analyse af film (evt. Inddrag journalisten der siger "du" til dronningen som eks.)   

- Pædagogger der blogger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar