Onsdag d. 4/11-2015
I dag havde vi om relationsarbejde og kommunikation -
med udgangspunkt i ICDP med MEH.
Vi fik følgende portfoliospørgsmål - med fokus på
læringsmål 2:
I relation til læringsmålene, tilhørende modulet:
1. Har grundlæggende viden om og færdigheder i
kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation med henblik på at kunne indgå i
kommunikative sammenhænge med forskellige målgrupper
2. Kan reflektere over kommunikationens betydning for
relationsarbejde i pædagogiske sammenhænge med henblik på at fremme trivsel,
socialisering og inkluderende fællesskaber
3. Kan støtte udviklingen af andres sprog og
kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst
Reflekter over følgende spørgsmål:
Hvorledes kan
pædagogen anvende principperne for ICDP’s samspilstemaer, når målgruppen er
andet end daginstitutionsbørn, som fx er voksne med fysisk og psykisk nedsat
funktionsevne, børn med diagnose, som fx autisme eller ADHD, unge med
hashproblematikker eller omsorgssvigtede børn og unge, der bor på
døgninstitutioner? Vælg den målgruppe, der giver mest mening for jer.
Vi har valgt målgruppen unge med hashproblematikker som gerne vil ud
af deres misbrug:
Den følelsesmæssige dialog/samspilstema 1-4
Ved at anerkende problemet ved at vise nærhed og give
tryghed, derudover få personen til at åbne sig op og sætte ord misbruget og
stille supplerende spørgsmål.
Være med til at give/skabe en ny omgangskræs og give
et nyt samlingspunkt samt og finde nye/andre interesser.
Meningsskabende dialog/samspilstema 5-7
Indgå i en gruppe fællesskab med personer med samme
problem/misbrug så der kan deles historier/erfaringer og råd. Derudover vil
formålet med dette fællesskab være, at udvikle og hjælpe personerne med
misbruget gennem professionel vejledning og hinandens støtte.
Den grænsesættende dialog/8
I forløbet med misbrugshjælp vil der blive efterhånden
som personerne udvikler sig begynde og sætte grænser i form af at, de skal
begrænse deres omgang til deres misbrugsvenner som gøres i et samarbejde og
accept fra misbrugerne.
Er alle samspilstemaer relevante i arbejdet med andre
målgrupper?
Ja det synes vi, da:
- pædagogens ansvar at forandre indstilling til
medborgere – og ikke omvendt, altså at redefinere medborgere.
- som en pædagog det er vigtig, at vi ser medborgere
indefra – at medborgere har intentioner med handlinger.
- at vi som Pædagoger følger med borgere
signaler og impulser.
Hvilke dilemmaer kan pædagogen være i, når der lægges
vægt på især de første 4 samspilstemaer?
Som pædagog kan man være i nogle
pressede situationer hvor der er mange børn der kræver ens opmærksomhed. Her
kan der være et dialemma ift. de 4 første samspilstemaer, idet man ikke i sådanne situationer vil have
overskud til og:
- Vis positive følelser – vis, at du er glad for barnet/ den unge
-
Justér dig i forhold til barnet og følg dets udspil og initiativ
- Tale med
barnet om de ting, det er optaget af, og prøv at igangsætte en ”følelsesmæssig
samtale”
- Vis anerkendelse og giv ros for det, barnet kan
Hvad skal pædagogen være bevidst om i sin
kommunikation, når gruppen af børn (eller andre brugere) har forskellige
læringsbehov (Samspilstema 5 - 7)?
Som en pædagog er det vigtig at, det går i
barnets tempo, og man kender barnet. Hvis et barnet lære noget på et helt
specielt måde så skal pædagogen anerkende barnets lærings måde og støtte
barnet.
-> Ud fra ovenforstående viden må man som pædagog
være kreativ og lave nogle aktiviteter som er læringsgivende på forskellige
måder:
Eksempel fra feltstudie:
I en 2. klasse skal klassen lære klokken, læren
introducerede 3 forskelige måder at lære klokken på:
1. Traditionelle undervisning på tavlen
2. Bom-leg – brugte tabellen til og lære klokken samt de
små tabeller
3. Fysisk aktivitet – tegnede et stort ur på gulvet og
der blev så sagt et klokkesæt her var der fokus på digital – (hvor man arbejder
med at der er 24 timer). Der blev sagt fx 20.45 og to børn skulle så ligge sig
som visere i uret.
Dette er et godt eksemplet på hvordan man kan
kommunikere med børn der har forskellige læringsbehov og en måde hvordan det
kan gøres på.
Hvad adskiller dialogen i samspilstema 8 med
”almindelig skæld-ud” som den traditionelle måde at irettesætte børn (og andre
målgrupper) på?
Samspilstema 8 handler om at sætte grænser på en
positiv anerkendende måde. Det er forklaringen/toneleje bag der gør den store
forskel, da og ”skælde ud” har en negativ og ingen effekt.
Eksempel:
En børnehave er
på stranden og et barn har fundet en brandmand liggende på stranden. Ift. den
grænsesættende dialog siger pædagogen til barnet:
” Lad være med at røre ved brandmanden, da du kan brænde
dig!”
-> Der gives her en forklaring i et blødt toneleje
om hvorfor barnet ikke skal røre ved bandmanden.
og
Et barn begynder nu at kaste med sand på de andre
børn. Pædagogen går han til barnet og siger, at det ikke er tilladt/okay at
kaste med sand og forklare, at de andre
børn får sand i øjnene og bliver kede af det”
-> Her anerkender pædagogen igen barnet men ikke
den handling barnet er i færd med, idet pædagogen går ind og stopper barnet og
igen forklare hvorfor det ikke er okay. Det er grænsesættende men på en
anerkendende positiv måde.
Diskuter hvordan kropssprog og verbalt sprog kan
understøtte hinanden, når der arbejdes med relationsdannelse ud fra de 8
samspilstemaer.
Brug evt. nedenstående filmklip som inspiration til
jeres diskussioner:
eller brug jeres praksiserfaring, andre filmklip eller
dokumentarudsendelser.
Kropssprog og vores verbale sprog skal passe sammen
for ikke at skabe misforståelser og forvirring. Dog bruges det også med modsatte effekt, da vi bevidst/ubevidst
bruger det som en måde at kommunikere på fx poker og ironi som bruges i vores
humor og kan derfor nemt misforstås og dermed også noget vi skal have fokus på.
Ift. til relationsdannelse er det vigtigt at kropssproget og verbalsproget passer sammen, da ens
udstråling er noget af det første man ligger mærke til og bliver dømt på ud fra
hvordan man fremstår.
- Pædagogger der blogger
Hej pædagogger der blogger.
SvarSletVi synes at I er kommet rigtigt godt omkring i jeres portfolio spørgsmål og der er mange gode svar.
Vi savner dog lidt blikfang, såsom billeder eller lidt mere farve.
Ellers fortsætter i den gode stil, med at være uddybende i jeres svar.
Mvh. Gruppe 6