Tirsdag d. 10/11 havde vi om mobning med
MEH og i den forbindelse fik vi flg. portfoliospørgsmål:
1. Læs teksterne (3 stk) (se
referenceliste, markeret med *) og find de væsentligste begreber og arbejd med
jeres forståelse
Tekst 1: Samfundet i pædagogisk arbejde
- Dobbeltsocialisering
- 2 forskellige areaner - Hjemme /
institution = Sociotoper (forskellige vækstbetingelser) - Sommerfuglemodellen
(Dog er det en ”ældre” opfattelse – vi
begår os i flere end 2 areaner)
- Sammenhæng og sammenstød mellem de to
"verdner"
- Barnets pendlen mellem de to areaner,
evne til at omstille og integrere er af afgørende bidrag til socialiseringen.
- "Rolle" - defineres som
summen af de forventninger, der rettes mod en person i en bestemt position.
- Professor Dan Olweus har forsket i
mobning i 30 år. Hans resultater gør op med nogle af de mest almindelige
forestillinger om mobning.
- Fulgt mobberne og ofrene i årene efter
skolen - 60% af dem der mobber har indtil 24 år fået en dom, - Gøre op med
myter om mobning.
Myte: - "En af myterne er, at
mobberne er ængstelige og usikre personer, som det bare gælder om at møde med
venlighed og forståelse. Det er forkert. Det er tværtimod elever, der ofte er
fysisk stærke og aggressive over for børn og voksne. De har generelt en mere
positiv holdning til vold end gennemsnittet. Og de har ingen eller kun lidt
indlevelsesevne og medfølelse over for ofrene" , siger Dan Olweus.
- Hans data peger i modsat retning -
mobberne er ikke utrygge eller usikre - "Elevmægling og
konfliktløsningsprogrammer er uegnede i arbejdet mod mobning. Mobning er ikke
en konflikt, det er et overgreb"

Tekst 3 - Mobning - sociale processer på
afveje
--> mobning og social
eksklusionsangst
- Gensidige vurderinger og vurderinger af andre i en klasse =
forhandlinger om passende og upassende ting: Normer, udseende, opførsel og
udstråling. -Et bud: Social
eksklusionsangst et ankerpunkt i en tænketeknologi i forhold til at forstå
problematikken.
- Begrebet "Social eksklusionsangst": Bygger på en
socialpsykologisk forståelse af mennesket som eksistentielt afhængig af social
indlejring = Afhængige af at tilhøre fællesskabet.
- Støttebegreber: Foragtproduktion og værdighedsproduktion
- Opmærksom på værdighedsprojekter à kan
skabe overskud til at inkludere yderligere men også blindhed over for evt.
Inklusionsønsker hos andre.
På vej til mobning - måder hvorpå
mobning kan opstå
- "Hvordan kan vi så forstå de
mekanismer, der sættes i gang, når værdiproduktionen i en klasse mislykkes?" -
Ikke noget som der er et svar på.
--> If. Forfatteren (peger på nogle
mekanismer se s. 15 i PDF)
Foragtproduktionen - man går sammen i en
gruppe om noget som ikke er "in" fx tøj (midlertidig effekt)
Værdighedsproduktion
Lindringstrategier - går i mod egen gruppe og dens angst og
finder/fremprovokere den hos et andet barn.
- Det er bare "pigefnidder" /
"Drenge er jo drenge" - ting der sker i det skjulte uden
"voksne" ved det = "Det bliver bare værre hvis de vokse er
involveret" (Børn der udtaler se s. 18 i PDF)
- Social eksklusionsangst til social
panik
- "Abjektbegrebet" - som det, der er forstødt, udstødt af/fra
kroppen (ligesom ekskrementer) og bogstaveligt andet gjort. (se s. 27 i PDF) = Minder
os om den afsky og den lyst til radikal forkastelse, måske ligefrem
udslettelse. (Hjælpe os til at fastholde det analytiske fokus)
- Deltagelse i abjicering kan opleves
som en lindring af social angst.
Mobnings tilblivelse gennem mange
kræfter i intra-aktion
- Fokus på hvorfor social angst opstår
- Fokus på hvad der fremadrettet vil
kunne dæmpe den sociale angst og bevæge den på plads på et niveau, hvor den
bliver produktiv frem for destruktiv.
Måder
hvorpå dette kan mislykkes gennem:
Lærer:
- Skiftende lærer, ny vikar, ny lære, ny
vikar i samme klasse = "Hvorfor skulle vi tage dem alvorligt de er her kun
for en kort tid og kender os alligevel ikke" = Skolen bliver kedelig,
uinteressant, ustabilitet som værdighedsberøvende.
Forældre:
- Foragtproduktion (hån, ydmygelse, kynisk konkurrence)
--> Kan linke
støttende ind i eskaleringen af den sociale angst i en børnegruppe
Kommunikationsteknologi og
meideprodukter
- Sociale medier som SMS, Facebook ol.
kan fungere som kræfter i maskineriet ift. socialeksklusions angst.
Forståelse af mobning - forståelse af
sociale processer på afveje
- De mange kræfter der spiller ind er en
del af tænketeknologien = Den sociale angst kan fodres af mange kanaler
--> Få øje på de gensidige intra-aktioner
som finder sted.
"Den sociale eksklusionsangst udgør et
tyngdepunkt i det tilbud om forståelse af mobning"

2. Hvilke tre træk karakteriserer ifølge
Jette Kofoed digital mobning?
Ifølge Jette Kofoed er de tre
karakteriserende træk når vi snakker digital mobning:
1. Uvisheden og anonymiteten
1. Uvisheden og anonymiteten
2. U-samtidighed i følelsesintensiteten
3. Truslerne er langt grovere end de
ville have været, hvis de var leveret ansigt til ansigt

3. Hvad er konsekvenserne for ofrene for
digital mobning?
Konsekvenserne for ofrene ved digital mobning er:
- At ofrene altid kan rammes, der ikke noget " helle " hvor de kan være i fred.- Mobberne kan være anonym, og hvor mange der rent faktisk er indblandet og hvor mange der har læst beskederne gør at usikkerheden bliver kæmpe stor.
Konsekvenserne for ofrene ved digital mobning er:
- At ofrene altid kan rammes, der ikke noget " helle " hvor de kan være i fred.- Mobberne kan være anonym, og hvor mange der rent faktisk er indblandet og hvor mange der har læst beskederne gør at usikkerheden bliver kæmpe stor.
- Det har alvorlige konsekvenser for
mobberne, som i yderste konsekvens kan dømmes under kriminelt, seksuelt og
injurielovgivningen.
- Beskeder/chat/billeder over nettet
forsvinder ikke.

4. Hvilke udfordringer ligger i kommunikationen mellem pædagog og børn/unge, når man ønsker at forebygge mobning? Løse mobning?
Når man skal kommunikere om digital mobning, er det vigtigt at forstå forskellen på opfattelsen af internettet og de sociale medier. Er man født før internettet blev allemandseje, vil man nok skelne imellem virkeligheden, og online livet. Er man derimod født efter, vil der ikke være nogen forskel, det virkelige liv og online livet er et og samme. I stedet for at udpege mobberen som hovedårsag til problemet, bør man i stedet kigge på og snakke om, hvad der i miljøet/kulturen gør at mobningen er opstået og bliver accepteret.Derudover er det vigtigt ikke og fastholde den der bliver mobbet i rollen som offer og mobberen som den ”stærke” og den som ”bare” får skæld ud, men begynder og stille nye spørgsmål som fx hvorfor kulturen i klassen er, at der er i orden at mobbe. Hvor en årsag evt. kunne være mange skiftende lærere/vikarer på kort tid, dermed begynder børnene selv og danne hierarkier og deres egen styring.
Når man skal kommunikere om digital mobning, er det vigtigt at forstå forskellen på opfattelsen af internettet og de sociale medier. Er man født før internettet blev allemandseje, vil man nok skelne imellem virkeligheden, og online livet. Er man derimod født efter, vil der ikke være nogen forskel, det virkelige liv og online livet er et og samme. I stedet for at udpege mobberen som hovedårsag til problemet, bør man i stedet kigge på og snakke om, hvad der i miljøet/kulturen gør at mobningen er opstået og bliver accepteret.Derudover er det vigtigt ikke og fastholde den der bliver mobbet i rollen som offer og mobberen som den ”stærke” og den som ”bare” får skæld ud, men begynder og stille nye spørgsmål som fx hvorfor kulturen i klassen er, at der er i orden at mobbe. Hvor en årsag evt. kunne være mange skiftende lærere/vikarer på kort tid, dermed begynder børnene selv og danne hierarkier og deres egen styring.
- Pædagoggerne
Ingen kommentarer:
Send en kommentar